Flera kommuner har arbetat aktivit med FixaMinGata och mött ett stort intresse från allmänheten. Vårgårda och Alingsås är två kommuner med goda erfarenheter. Alingsås tog emot 12 anmälningar första dygnet och 40 stycken den första veckan som tjänsten var igång.
FixaMinGata lanserades, meduppbackning av SKL och Vinnova, av de tre organisationerna Sambruk, Kivos och FFKP FixaMinGata den 2013-04-11.
Verket för innovationssystem (VINNOVA) satsar 3,3 miljoner kronor på SKL:s projekt för utveckling av digitala välfärdstjänster där FixaMinGata är ett av tio delprojekt som ska genomföras i bred samverkan.
Målet är att utveckla en ”webbplats för att dela öppna e-tjänster och appar inkl. tjänsten FixaMinGata” skriver SKL på sin hemsida. http://www.skl.se/press/nyheter_2/vinnova-stodjer-skl-s-satsning-pa-e-tj…
Bakom FixaMinGata står tre svenska intresseföreningar – Sambruk, KIVOS och FFKP – som genomför en gemensam satsning för att etablera en nationell e-tjänst för medborgare som vill rapportera brister i stadsmiljön.
Se pressrelease